Blog
Aanspreken zonder ruzie
Elkaar aanspreken lijkt in theorie eenvoudig. In de praktijk is het vaak zoeken naar de juiste woorden en de juiste toon. Je wilt tenslotte de relatie goed houden. Hoe doe je dat? Vaak is er eerst een innerlijk besluit nodig.
De bepalende rol van de context waarin je werkt
Om goed te kunnen functioneren zijn professionele vaardigheden nodig. Maar je doet je werk niet in een vacuüm. De context is medebepalend voor hoe je je werk doet. Wat er tussen de mensen die samenwerken gebeurt en over elkaars rol denken is bepalend voor het succes.
Mijlpaal Leergang Coachen en Beinvloeden
In het eerste jaar van onze samenwerking ontwikkelden wij een heel nieuwe leergang over Coachen en beïnvloeden: zowel in 1 op 1 relaties, als in groepsprocessen. Het was een uitdaging en een test voor onze samenwerking. En op beide onderdelen zijn we geslaagd!
Feedback geven zonder ruzie
Elkaar aanspreken lijkt in theorie heel eenvoudig. In de praktijk is het vaak zoeken naar de juiste woorden en de juiste toon. Je wilt tenslotte ook de relatie goed houden. Hoe doe je dat? Vaak is er eerst een innerlijk besluit nodig.
We moeten elkaar meer feedback geven
Soms lijkt het of feedback geven een doel op zich is. “We moeten elkaar meer feedback geven.” Alsof het gaat om het persoonlijke van de boodschap. Los van het doel dat je samen deelt. Feedback geven is geen doel op zich. Feedback geven is de start van een belangrijk gesprek.
Waarom reageert ze nou zo, ik bedoel het toch goed?
Onze ratio is belangrijk. En we worden óók gestuurd door wat we voelen. Dat onderschatten we nog wel eens en zorgt soms voor ruis in de communicatie. Zo voorkom je dat je je afvraagt: Waarom reageert ze nou zo, ik bedoel het toch goed? In dit artikel lees je hoe dat komt én wat je eraan kunt doen.
Ik heb je niet meer nodig
“Dit is ons laatste gesprek. Het klinkt misschien een beetje raar, maar ik heb je niet meer nodig.” Hiermee opende zij ons laatste gesprek. Het voelt altijd heel dubbel, zo’n tekst, zulke heldere woorden dat we afscheid gaan nemen van de coachrelatie die we hebben...
Over de waarde van een goede video demonstratie
Een videodemonstratie voegt leermomenten toe aan een training. Deelnemers kunnen de kunst afkijken en zich een beeld vormen hoe zij de theorie zelf gaan toepassen. echt iets toe aan een training. En wij leren er zelf ook altijd van!
Over feedback en het gesprek dat volgt
Feedback is geen cadeautje. Het is de start van een gesprek over wat belangrijk is. Hoe je samen het doel bereikt dat ”de bedoeling” is. Dat gesprek is niet altijd gemakkelijk. Zo maak je het haalbaar.
Zo zorg je dat doorvragen geen doorzagen wordt
Luisteren, samenvatten, doorvragen, LSD. Een prachtig instrument. Toch hebben veel mensen het gevoel dat ze de ander aan het doorzagen zijn. Zo zorg je ervoor dat je de dialoog behoudt, in contact blijft én je doel bereikt.
Op elkaar vertrouwen
Soms zit je in een teambegeleiding en kom je op een moment waarop je denkt: Ik kan twee dingen doen. Er is dan niet altijd tijd om alle argumenten op een rij te zetten. Dan moet je op elkaar vertrouwen.
Je coacht als een sherpa
Je coacht als een sherpa, zei hij tijdens ons laatste gesprek. Verwonderd keek ik hem aan: Ik ken de uitdrukking niet, wat bedoel je? Lees verder voor zijn uitleg…
Download mijn E-boek
“10 sleutels tot een goed gesprek”
In dit E-boek heb ik tien artikelen geselecteerd, die mijn lezers in de jaren
2014-2019 als beste hebben gewaardeerd. Ik laat in de verhalen zien waarom sommige gesprekken vastlopen, en geef tips hoe je die ‘vastlopers’ weer vlot trekt. Lees hier de inhoudsopgave
Je krijgt bij dit E-boek ook een abonnement op mijn artikelenreeks Spijkerstof. Dan krijg jij als eerste mijn nieuwste artikel in je mailbox. Er komt vast een moment dat alles vlot loopt en je deze artikelen niet meer nodig hebt. Dan ben je zo weer afgemeld.