Blog

Fijn dat je me onderbrak

Fijn dat je me onderbrak

“Fijn dat je me onderbrak, eerder. Dat is voor mij het meest inzicht gevende moment geweest van deze ochtend.” Als gespreksleider intervisie had ik hem onderbroken. Eest goede vragen, daarna pas oplossingen. Die volgorde heeft grote meerwaarde in het proces.

Lees meer
Krachtige en betaalbare professionele groei

Krachtige en betaalbare professionele groei

“We kunnen zóveel van elkaar leren, fijn om dat nu regelmatig te gaan doen!” Recent begeleidde ik in één week een recordaantal van vijf nieuwe intervisiegroepen. Onderschat, ondergewaardeerd én super-effectief.

Lees meer
Zo weet je welke vragen je mag stellen

Zo weet je welke vragen je mag stellen

Een van mijn deelnemers is sinds kort begeleider van een aantal nieuwe medewerkers op haar afdeling. Ze bereidt de voortgangsgesprekken voor die ze tweewekelijks met hen heeft. Ze zoekt een kader, om te bepalen welke vragen passend zijn.

Lees meer
Gebruik je eigen wijsheid: onderbuikgevoel

Gebruik je eigen wijsheid: onderbuikgevoel

Als professional ben je ook je eigen instrument. Je hebt je hoofd hard nodig om de juiste analyses te maken, de juiste methode toe te passen. Met je hoofd kun je een heel eind komen. Maar je lijf vertelt je ook van alles…

Lees meer
Stoor mij niet, ik wil geen contact

Stoor mij niet, ik wil geen contact

Bij de opdrachtgever waar ik op bezoek ben, zitten werknemers achter hun computer met oordopjes in. Men vertelt mij dat dat betekent: ‘Stoor mij niet, ik wil geen contact’. Welke invloed heeft technologie op ons empathisch vermogen?

Lees meer
Wat zit jou het meeste dwars?

Wat zit jou het meeste dwars?

Elkaar aanspreken is in theorie heel eenvoudig. In de praktijk is het vaak zoeken naar de juiste woorden en de juiste toon. Je wilt tenslotte de relatie goed houden. Hoe doe je dat? Vaak is er eerst een innerlijk besluit nodig. Zo bereid je je voor op een gesprek waarin je je doel bereikt. 

Lees meer
Zo kun je doorpakken als het emotioneel wordt

Zo kun je doorpakken als het emotioneel wordt

“Dan komen bij haar de tranen”, zegt Thomas, “en dan blokkeer ik. Dan pak ik niet door op wat ik van plan was naar voren te brengen tijdens het gesprek.” Leidinggevende Thomas wil een situatie aanpakken met een van zijn medewerkers, maar blokkeert zodra bij haar de tranen vloeien.

Lees meer
Vier strategieën om jouw wens te realiseren

Vier strategieën om jouw wens te realiseren

In de zomer maken veel mensen tijd om zich te bezinnen en nieuwe plannen te maken. Even stil staan bij hun voornemen van januari. Of bedenken wat zij in het najaar willen bereiken. Deze vier strategieën helpen jou om je voornemen (sneller) te realiseren.

Lees meer
Zo kun je je zelfvertrouwen trainen

Zo kun je je zelfvertrouwen trainen

Zelfvertrouwen is te trainen, net zoals je door regelmatig te sporten conditie kunt kweken. Dit artikel is een verkorte weergave van een lezing over mijn ontdekkingstocht naar zelfvertrouwen en assertiviteit. Met inzichten uit de psychologie, de haptonomie én een oefening om je zelfvertrouwen te trainen.

Lees meer
Zo werkt het principe Gedrag beïnvloedt gedrag

Zo werkt het principe Gedrag beïnvloedt gedrag

Je weet misschien wel dat ik de lemniscaat (het symbool voor oneindigheid) altijd gebruik in mijn trainingen om toe te lichten hoe het contact en de communicatie tussen mensen verloopt. Dat heeft invloed op de uitkomst van je gesprekken. Dat noem ik het principe gedrag beïnvloedt gedrag. Daar kun je in al je gesprekken gebruik van maken.

Lees meer
Volg je hart, want dat klopt

Volg je hart, want dat klopt

Deze spreuk hangt bij vrienden van mij in huis. Prachtig vind ik hem. Ik word er blij van, mijn lijf wordt iets warmer en ik merk dat ik ‘m steeds weer lees en daar iedere keer opnieuw bij glimlach. Ik voel dat hij klopt. Hoe weet je dan dat het klopt? Want daarmee kun je heel ver komen!

Lees meer
Het gebeurt in de stilte

Het gebeurt in de stilte

Het gesproken woord is een belangrijk instrument, evenals luisteren, lichaamstaal en stilte. Wat gebeurt er eigenlijk in die stilte? En waarom is die voor veel mensen ongemakkelijk? Ik beantwoord deze vragen en beschrijf hoe stilte een wending teweeg kan brengen in gesprekken.

Lees meer

Download mijn E-boek

“10 sleutels tot een goed gesprek”

In dit E-boek heb ik tien artikelen geselecteerd, die mijn lezers in de jaren
2014-2019 als beste hebben gewaardeerd. Ik laat in de verhalen zien waarom sommige gesprekken vastlopen, en geef tips hoe je die ‘vastlopers’ weer vlot trekt. Lees hier de inhoudsopgave

Je krijgt bij dit E-boek ook een abonnement op mijn artikelenreeks Spijkerstof. Dan krijg jij als eerste mijn nieuwste artikel in je mailbox. Er komt vast een moment dat alles vlot loopt en je deze artikelen niet meer nodig hebt. Dan ben je zo weer afgemeld.

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.