“Fijn dat je me onderbrak, eerder. Dat is voor mij het meest inzicht gevende moment geweest van deze ochtend.”

Deze opmerking kwam van Jonathan, een deelnemer tijdens een intervisiebijeenkomst die ik begeleidde. Aan het begin van de bespreking had ik Jonathan onderbroken in zijn verhaal: “Jonathan, ik ga je even onderbreken, want je bent nu een oplossing aan het geven. In deze ronde is het de bedoeling dat je verhelderende of verdiepende vragen stelt. Je mag je oplossing zeker geven, graag zelfs, maar op een ander moment in deze bespreking.” Jonathan leek een beetje terug te schrikken, pauzeerde even, ging erin mee en formuleerde een goede verdiepende vraag.

De opmerking van Jonathan maakt goed duidelijk hoe krachtig het kan zijn om een probleem niet direct met oplossingen te benaderen, maar eerst te reflecteren en het vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Dit was de essentie van de sessie die we die ochtend samen hadden, en het leidde tot waardevolle inzichten, niet alleen voor degene die het dilemma inbracht, maar ook voor de andere deelnemers, zoals Jonathan.

De ontwikkelkracht van intervisie Voor wie niet bekend is met intervisie: In intervisie draait het niet om snel antwoorden geven, maar om een gestructureerd proces van reflectie, dat de diepte van een dilemma blootlegt en verschillende perspectieven samenbrengt. In een intervisiegroep wordt het probleem van verschillende kanten bekeken. De deelnemers geven elkaar de ruimte om te reflecteren, vragen te stellen en alternatieve invalshoeken te onderzoeken. Om tenslotte een passende koers te kiezen in de situatie die ter tafel ligt.

Het proces van intervisie helpt niet alleen om de oppervlakte van een probleem te onderzoeken, maar onderzoekt ook de diepere lagen. Deelnemers krijgen de kans om het dilemma van de inbrenger te zien door de ogen van anderen, en dat opent nieuwe manieren van denken. Zo wordt de uiteindelijke oplossing niet alleen effectiever, maar ook duurzamer.

Non-verbaal Samen met Loes Everts heb ik een intervisiemethode ontwikkeld die we de Spiegelpaleismethode hebben genoemd. Alle leden van de groep spiegelen zichzelf aan elkaar, als in een spiegelpaleis. Daarin komt ook wat er non-verbaal bij onszelf en bij de dilemma inbrenger gebeurt aan bod. Wat zien we en horen we (nog) niet? Wat merken wij op aan onszelf, als wij kijken en luisteren naar de verteller? Wat nemen we aan lichaamstaal waar? Niet om daar direct een conclusie aan te verbinden. Nee. Om diegene te bevragen welke betekenis dit heeft.

Een voorbeeld: Deelneemster Maria had gaandeweg haar verhaal, regelmatig aan het einde van een zin een giecheltje. Op de vraag of zij dat herkende, en wat dat mogelijk betekent, antwoordde zij: “Nu je het zegt: dit gebeurt als ik spanning heb in een situatie, dan giechel ik het weg.” Om vervolgens te vertellen wat de kern van haar spanning was. Dit leidde tot begrip over het dilemma, én hielp bij het vinden van een oplossing die dichter bij haar werkelijke behoefte lag.

Bij intervisie leert niet alleen om de inbrenger van het dilemma. Iedereen in de groep heeft de kans om zijn eigen situatie te spiegelen aan wat er wordt besproken. Het proces nodigt uit tot zelfreflectie en opent de deur naar nieuwe perspectieven. In het zwijgend luisteren ontstaat ruimte voor persoonlijke inzichten. Dit is waar ik in mijn werk op focus. Het gaat niet alleen om het bieden van antwoorden, maar om het begeleiden van een proces waarin ruimte is voor reflectie, groei en het vinden van de juiste aanpak, voor álle betrokkenen.

Inzicht In de nabespreking van de eerder genoemde intervisie vertelde Jonathan, dat hij het niet zo leuk had gevonden dat ik hem onderbrak. Echter, gaandeweg het proces had hij ervaren welke meerwaarde het had om eerst het dilemma van verschillende kanten te bekijken. Het had hem doen inzien dat hij een aantal aspecten nog niet had meegenomen in zijn oplossing. De oplossing die nu uit de bespreking was gekomen, was passender dan wat hij had willen voorstellen aan het begin. “Dus wat ik zelf meeneem uit deze intervisie? Ik zal in het vervolg, ook met mijn eigen klanten, meer vragen stellen voordat ik een oplossing voorstel.”

Als trainer en gespreksleider begeleid ik individuen, duo’s en teams in het verbeteren van hun communicatie en samenwerking. Mijn aanpak is praktisch en doelgericht, met een stevige basis in arbeids- en organisatiepsychologie en haptonomie. Wat ik vaak terug hoor van deelnemers is dat mijn rustige, directe en respectvolle begeleiding hen helpt om verder te kijken dan hun eerste reacties. Dit maakt het proces niet alleen waardevol, maar ook duurzaam.

Als je nieuwsgierig bent naar de meerwaarde van intervisie of het verbeteren van communicatie en samenwerking binnen jouw organisatie, neem dan contact met me op
Meer lezen of intervisie voor juristen en advocaten kan op www.intervisievoorjuristen.com